Tato stránka využívá v rámci poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení stránky souhlasíte s jejich používáním. Více informací včetně informací o jejich odstranění a vypnutí naleznete ZDE

Víte, jak správně vytvořit dotazník?

Dotazník patří k oblíbeným metodám, které studenti využívají při psaní bakalářských, diplomových a dalších kvalifikačních prací. Základem kvalitního výzkumu je ovšem kvalitně zpracovaný dotazník. Jak sestavit dotazník, aby obsahoval vše potřebné a přinesl žádoucí data?

 

Dotazník je metoda sběru kvantitativních a někdy i kvalitativních dat. Můžete jej vytvořit v papírové i elektronické podobě. Dotazník lze sepsat online v prohlížeči, v textovém editoru nebo i na papír. Dotazníkové šetření můžete využít k široké škále účelů, ať už pro průzkum spokojenosti zákazníků, hodnocení produktů, průzkum trhu nebo hodnocení motivace zaměstnanců.

 

Dotazník tedy lze vytvořit:

  • v textovém editoru
  • v online formuláři
  • při využití služeb marketingových firem

 

V textovém editoru si můžete dotazník vytvořit sami, avšak po dotazování si jej musíte i sami vyhodnotit. Kromě vyšší časové náročnosti se ale jedná o nejlevnější variantu.

Online formuláře bývají placené, zato ale nabízí systém distribuce a mnoho dalších nástrojů ke zpracování výzkumných dat. Díky toho může být zpracování a vyhodnocení dotazníku pomocí online formuláře mnohem rychlejší. Nejdražší variantou je využití služeb marketingové agentury.

 

Jak dotazník vytvořit?

Důležitou částí dotazníku je jeho úvod, ten není radno podcenit. Informujte v něm respondenta o účelu dotazníku, jeho cílech a motivujte jej k vyplnění. V úvodu uveďte přibližný čas nutný k vyplnění, instrukce k zodpovězení otázek a poděkování.

 

Při vytváření samotných otázek si dávejte především pozor na srozumitelnost, přehlednost a jednoznačnost. Dbejte na dobrou grafickou úpravu a gramatickou správnost. Tyto rady mějte vždy na paměti při vypracovávání nejen vašich otázek, ale i celého dotazníku. Neustále se snažte vžít do role respondenta, ptejte se sami sebe, jak otázku pochopí, jak by mohl odpovědět, jaké má otázka interpretace atd.

Jaké jsou nejvíce perspektivní cizí jazyky ke studiu?

V dnešní době, kdy je jazyková vybavenost zcela běžným požadavkem zaměstnavatelů, stojí za to si položit otázku, jaké jazyky jsou nejvíce…

Několik největších mýtů o soukromých školách

O soukromém školství panuje ve veřejnosti mnoho mýtů a jak už to bývá, do pravdy mají velmi daleko. Podívejte se na ty nejčastější…

5 tipů, jak být produktivní v karanténě

Přesto, že jste donuceni zůstat doma, můžete karanténu brát jako příležitost. Můžete tak stihnout řadu věcí, na které jste běžně neměli čas a konečně začít b…